Dôvera. Bojovnosť. Sila tímu. Zrodenie slovenských Levíc

Analýza situácie
Po príchode do tímu som si všimol nasledovné:
- Tím prechádzal generačnou obmenou – kombináciou mladých a skúsených hráčok.
- Kolektív sa nachádzal čiastočne vo fáze „formovania“ a čiastočne vo fáze „búrky“ podľa vývoja tímovej dynamiky.
- Bolo cítiť napätie medzi hráčkami a realizačným tímom, čo viedlo k obrannej a obviňujúcej atmosfére.
- Napriek tomu tím disponoval kvalitnými, pracovitými hráčkami a realizačným tímom, ktorý bol ochotný počúvať, učiť sa a prijať zmenu.
Išlo o ideálny moment krízy, v ktorom nahromadená frustrácia a potlačené emócie vytvorili priestor na zásadnú zmenu.
Prvé kroky
Aby sme vytvorili dôveru ešte pred osobným stretnutím, zorganizoval som online videohovor tri dni pred kempom. Cieľom bolo prelomiť počiatočnú bariéru a začať budovať jednotu.
Aktivity počas hovoru:
- Osobné predstavenie
- Zdieľanie vtipných a trápnych príhod (realizačný tím išiel príkladom)
- Smiech, otvorenosť a budovanie psychologického bezpečia
- Predstavenie plánu mentálnej prípravy a štruktúry spolupráce počas kempu
Fáza prípravy – Mentálna analýza
Hĺbková analýza ukázala nasledovné výzvy:
- Nejasné role a zodpovednosti v realizačnom tíme
- Nedostatok konkrétnych, praktických inštrukcií pre hráčky
- Príliš veľa teórie bez aplikácie do praxe
- Stresujúca, miestami agresívna komunikácia zo strany realizačného tímu
- Blízke vzťahy medzi hráčkami, ale rozdelené na skupinky (nové vs. skúsené, podľa klubov)
Zároveň existovali aj pozitívne základy. Moja kolegyňa Karin Vravková viedla s tímom dva workshopy, kde sa riešila kľúčová otázka:
„Ako chceme, aby si nás pamätali naše súperky?“
Táto otázka sa počas kempu stala oporným bodom.

Intervencie a aktivity
1. Workshop s realizačným tímom
- Vyjasnenie rolí a zodpovedností
- Nastavenie komunikačných tokov
- Zladenie medzi hráčkami a trénermi
2. Komunikačný rámec s rešpektom
- Prístup k hráčkam s empatiou, rešpektom a záujmom
- Podpora obojstrannej úctivej komunikácie – nielen tréneri k hráčkam, ale aj hráčky k trénerom
3. Redefinovanie tímovej identity
- Otvorené otázky:
„Prečo sme dnes tu?“
„Ako si chceme toto obdobie pamätať?“
- Cieľom bolo vytvoriť pozitívnu a spoločnú spomienku na zážitok
4. Individuálne sedenia s hráčkami
- Osobné rozhovory 1:1
- Riešenie mentálnych prekážok či súkromných problémov
- Odľahčenie hlavy pre lepší herný výkon
Turnaj vo Švédsku – Realizácia
- Realizačný tím sa zhodol na dennej štruktúre, režime a očakávaniach
- Herné plány sa tvorili spoločne:
- Hlavné slovo mal tréner
- Všetci prispeli nápadmi
- Plné pochopenie a súhlas hráčok so zvolenou taktikou
- Moje úlohy:
- Motivačné príhovory pred zápasmi
- Dohľad nad emóciami na lavičke, aby sa predišlo agresívnej energii, ktorá by mohla ovplyvniť hráčky
Výsledky
- Proti Švédkam sme síce prehrali, ale odohrali sme vyrovnaný a kvalitný zápas
- Tím naplnil všetky mentálne a herné ciele:
- Bojovnosť
- Zodpovednosť
- Tímovosť
- Vzájomná ochrana
- Identita „Levice“
- Skončili sme na 2. mieste v skupine – významný posun po sérii neúspechov
- Pozorovaný mentálny obrat:
- Od nejednotného výkonu k jednotnému tímovému úsiliu
- Obnovená dôvera, aktivovaný tímový potenciál
- Veľmi pozitívna spätná väzba od výkonného výboru aj okolia – potvrdilo sa, že tento tím má potenciál konkurovať silnejším súperom
Záver
Tento krátky, no intenzívny projekt potvrdil, že mentálna príprava, rešpektujúca komunikácia a tímové zladenie dokážu premeniť tím v kríze na odolnú, súdržnú a výkonnú jednotku – aj pod časovým tlakom.